Estud. pedagóg.  vol.42 no.3; Resumen: S0718-07052016000400023
Revistas Electrónicas UACh
Web Sistema de Bibliotecas UACh
Formulario de Contacto Revistas Electrónicas UACh (OFF)
Revistas Electrónicas UACh - Estudios pedagógicos (Valdivia)
 
vol.42 no.3Aproximación comparativa inicial en resultados del WISC-III v.ch. entre una muestra de jóvenes escolarizados pertenecientes a zonas rurales de la XV Región de Arica y Parinacota y la norma nacionalDimensiones, características e indicadores para una escuela democrática  Indice de autoresIndice de materiabúsqueda de artículos
Inicio revistalista alfabética de revistas  
-

Estudios pedagógicos (Valdivia)
ISSN 0718-0705 versión on-line

 
  Como citar este artículo
  Agregar a favoritos
  Enviar a e-mail


Resumen

ARGUELLO PARRA, Andrés. Pedagogía mixe: contribuciones para una filosofía (decolonial) de la educación desde las Américas. Estud. pedagóg., 2016, vol.42, no.3, p.429-447. ISSN 0718-0705.

As part of the ongoing consolidation of decolonial pedagogies, the article presents the substantive characteristics of the mixe pedagogical approach and its contributions to define a philosophy of education proper from the Américas. To do so, we first present a theoretical framework on the basis of decolonial approach as the key to understand the main categories of the article. Secondly, we present a brief contextualization in order to generally point out the educational tradition of the Ayuujk indigenous people (or Mixe) settled in the mountains of Oaxaca, Mexico, devoted to the project of Intercultural Communal University of Cempoaltépetl where this article is founded. In a third stage, we address the corner stones of the Mixe pedagogy from the communality-situationality-practice link and its articulation with the substantive categories of education (wejën-kajën). Finally, we conclude by illustrating some conceptual lines that allow us to comprehend this proposal as a Latin-American decolonial pedagogy.

Palabras Clave: philosophy of education; colonialism; humanist education; diversity; indigenous education.

        · resumen en español     · texto en español     · pdf en español


© 2017 • Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile
Teléfono/Fax: 56 63 2221262 • Casilla 142 • Campus Isla Teja S/N • Valdivia • Chile
E-mail: