Estud. pedagóg.  vol.42 no.3; Resumen: S0718-07052016000400013
Revistas Electrónicas UACh
Web Sistema de Bibliotecas UACh
Formulario de Contacto Revistas Electrónicas UACh (OFF)
Revistas Electrónicas UACh - Estudios pedagógicos (Valdivia)
 
vol.42 no.3Análisis crítico del discurso de profesores de matemáticas y sus estudiantes: subjetividades y saberes en aulas heterogéneasTensiones docentes en el año del terremoto y tsunami de 2010 en Chile  Indice de autoresIndice de materiabúsqueda de artículos
Inicio revistalista alfabética de revistas  
-

Estudios pedagógicos (Valdivia)
ISSN 0718-0705 versión on-line

 
  Como citar este artículo
  Agregar a favoritos
  Enviar a e-mail


Resumen

LAMAS, Macarena y LALUEZA, José-Luis. Innovar en el aula: Contradicciones entre nuevas herramientas y viejos roles como medio para trasformar la práctica. Estud. pedagóg., 2016, vol.42, no.3, p.243-258. ISSN 0718-0705.

The paper reports on a longitudinal action research project in which a team of university-based researchers work with low-income, minority, and immigrant children to improve academic skills through technology-based activities. Our focus is on the response of the school system to innovations that disturb the status quo. We work within a theoretical framework constructed from systems theory and cultural-historical activity theory. We discovered that the innovation resulted in the emergence of contradictions between classroom activities and norms established within the conventional goals of the schools. These prompted collective responses by school personnel to resolve contradictions and develop new roles and pedagogical practices.

Palabras Clave: school innovation; changing roles; practicing teachers; system activity; contradictions.

        · resumen en español     · texto en español     · pdf en español


© 2017 • Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile
Teléfono/Fax: 56 63 2221262 • Casilla 142 • Campus Isla Teja S/N • Valdivia • Chile
E-mail: