Estud. pedagóg.  vol.42 no.3; Resumen: S0718-07052016000400006
Revistas Electrónicas UACh
Web Sistema de Bibliotecas UACh
Formulario de Contacto Revistas Electrónicas UACh (OFF)
Revistas Electrónicas UACh - Estudios pedagógicos (Valdivia)
 
vol.42 no.3¿Por qué elegir una escuela privada subvencionada? Sectores medios emergentes y elección de escuela en un sistema de mercadoPercepción de estudiantes de Pedagogía sobre el desarrollo de su competencia digital a lo largo de su proceso formativo  Indice de autoresIndice de materiabúsqueda de artículos
Inicio revistalista alfabética de revistas  
-

Estudios pedagógicos (Valdivia)
ISSN 0718-0705 versión on-line

 
  Como citar este artículo
  Agregar a favoritos
  Enviar a e-mail


Resumen

DIAZ FUENTES, Rolando, OSSES BUSTINGORRY, Sonia y MUNOZ NAVARRO, Sergio. Factores e interacciones del proceso de enseñanza-aprendizaje en contextos rurales de la Araucanía, Chile. Estud. pedagóg., 2016, vol.42, no.3, p.111-128. ISSN 0718-0705.

The educational process of students from Region de la Araucanía, Chile, is developed in contexts of social vulnerability; this related to the fact that children obtain lower results in standardized tests when compared to urban location students. Fundamental Theory was applied, until its stage of axial codification, in order to identify aspects that could improve the education; this allowed the detection of three factors established as Condicionantes. These factors are related to the curricular structure, the teaching process, and the strategies sued for teaching to children. The latter is strongly linked to the teacher's affective characteristics and to the natural and socio-cultural environment through a meaningful and constructivist learning. These factors, when used pedagogically, improve the teaching-learning process and, at the same time, the school performance. Also generating the maintenance of the environment and the rural and indigenous traditions-building blocks of a new curricular framework for teaching in the rural context educational system.

Palabras Clave: rural teachers; rural environment; meaningful learning; feedback.

        · resumen en español     · texto en español     · pdf en español


© 2017 • Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile
Teléfono/Fax: 56 63 2221262 • Casilla 142 • Campus Isla Teja S/N • Valdivia • Chile
E-mail: